Herný monitor pre konzolu - na čo sa zamerať?

Prísť domov po náročnom dni, vziať konzolu, sadnúť si na pohovku a vychutnávať si pôžitok z hrania obľúbenej hry - to je vysnívaná predstava všetkých milovníkov hernej zábavy. Aký monitor ku konzole by ste si však mali vybrať, aby ste si vychutnali dokonalý zážitok z hrania? Pripravili sme pre vás niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu pri kúpe.

Televízor alebo konzolový monitor? Mnohí hráči nepoznajú rozdiel medzi televízormi a konzolovými monitormi. Veď v oboch prípadoch môžeme pohodlne sedieť na pohovke a sledovať hru na veľkej modernej obrazovke. O tom sú presvedčení výrobcovia televízorov, ktorí nás vo svojich reklamách presviedčajú, že ich zariadenia sú rovnako dobré na hernú zábavu ako monitory určené pre hráčov. Je to však skutočne tak? Odborníci majú trochu iný názor.

Rozdiel medzi televízormi a konzolovými monitormi je predovšetkým záležitosťou parametra známeho ako input lag. Ide o čas odozvy meraný v milisekundách, čo je čas, ktorý monitor alebo televízor potrebuje na spracovanie pohybov, ktoré hráč vykoná pomocou konzoly, a ich zobrazenie na obrazovke. Ako si ľahko domyslíte, čím kratší čas, tým lepšie, pretože potom sa každá akcia vykonaná hráčom okamžite prenesie na obrazovku.

V prípade televízorov je čas odozvy zvyčajne 5 milisekúnd alebo dlhší. Je pravda, že existujú modely, ktoré ponúkajú špeciálne režimy pre hráčov. Pri použití týchto režimov sa doba odozvy mierne skráti, ale neexistuje nič lepšie ako profesionálny herný monitor, kde doba odozvy nepotrebuje žiadne pomôcky v podobe špeciálnych režimov a zostáva na konštantnej, veľmi dobrej úrovni 1-5 milisekúnd. Je nesmierne dôležité, aby bol parameter Input Lag čo najnižší, najmä ak sa chystáme hrať veľmi dynamické hry, ako sú FPS alebo pretekárske simulátory, v ktorých môže byť každé, aj milisekundové oneskorenie rozhodujúce pre víťazstvo.

Na druhej strane nezabúdajme, že konzolový monitor s dostatočne veľkou uhlopriečkou, ako aj vysokou obnovovacou frekvenciou, podporou režimu HDR a maticou IPS bude perfektne fungovať ako televízor a poskytne veľmi kvalitný a plynulý obraz.

Konzolový monitor - aká matrica?

Teraz, keď sme zistili, že konzolový monitor bude lepšou voľbou ako konzolový televízor, je čas ponoriť sa do parametrov ponúkaných monitorov. Začnime matricou. Na výber sú zvyčajne matrice TN, VA a IPS. Nedá sa určiť, ktorá je najlepšia, pretože každá má svoje výhody a nevýhody, ktoré budú viac či menej dôležité z hľadiska konkrétneho typu hrania. Skúsme si však urobiť ich stručné porovnanie.

TN matrice sa budú dobre hodiť na hry, pri ktorých je dôležitá rýchla odozva, zatiaľ čo grafické efekty sú menej dôležité. To všetko je spôsobené tým, že tieto matrice sa zvyčajne vyznačujú nízkou hodnotou Input Lag, ale ich štruktúra neumožňuje dokonalú reprodukciu farieb a hĺbky čiernej.

Opakom matíc TN sú v istom zmysle matice IPS. Ak sa rozhodneme pre ich kúpu, môžeme počítať s veľmi dobrou reprodukciou farieb a širokými pozorovacími uhlami, ale doba odozvy aj obnovovacia frekvencia sa môžu ukázať ako nedostatočné pre hry s dynamickou akciou.

Ako to už býva, medzi týmito dvoma extrémami sa nachádza prechodná možnosť, ktorou sú v tomto prípade matrice VA. Ich obnovovacia frekvencia je v porovnaní s matricami IPS lepšia, ale nie taká dobrá ako pri matriciach TN. Na druhej strane kvalita obrazu zobrazovaného matricami VA nedosahuje kvalitu matríc IPS, ale je oveľa lepšia ako pri matriciach TN. Existuje však jeden aspekt, v ktorom matrice IPS ani TN neprekonávajú matrice VA - ide o vynikajúce zobrazenie obrazu bez odleskov napriek slnečnému žiareniu dopadajúcemu na obrazovku.

Keď už hovoríme o matriciach, nie je možné ignorovať otázku ich veľkosti. Pravidlo je jednoduché - čím väčšia je uhlopriečka obrazovky, tým väčšia je vzdialenosť, z ktorej ju môžeme používať, a v prípade konzolových hier vzdialenie sa od monitora určite zabezpečí lepší herný komfort. Ideálnou voľbou by preto bol konzolový monitor s typickou veľkosťou televízora, t. j. s uhlopriečkou 40-55 palcov.

Ešte lepšou voľbou je monitor s vyššie uvedenými rozmermi, ktorý bude mať navyše zakrivené okraje. Vďaka zakrivenej matrici získame lepšiu hĺbku obrazu a eliminujeme skreslenie proporcií a perspektívy. Je tu však jedna podmienka - zakrivená obrazovka je ideálna na sólo hranie, ale ak plánujeme hrať hry pre viacerých hráčov s priateľmi, zakrivené okraje matrice sa potom môžu stať prekážkou pre hráčov sediacich na okraji.

Keď už sme pri obrazovkách, za zmienku stojí aj formát obrazovky, teda usporiadanie pixelov. Môžeme sa, samozrejme, rozhodnúť pre štandardný pomer strán 16:9, ale oveľa lepší, ultraširokouhlý efekt nám poskytne formát 21:9, ktorý nám poskytne väčšiu pracovnú plochu pri práci a väčšie zorné pole pri hraní hier.

Aké rozlíšenie monitora pre konzolu?

Samostatným hľadiskom pri kúpe monitora pre PS5 alebo monitora pre Xbox One je rozlíšenie. Teoreticky platí, že čím vyššie rozlíšenie, tým lepšie, pretože zobrazený obraz bude reálnejší. Mnohým hráčom teda napadne myšlienka kúpiť si monitor pre konzolu, ktorý ponúka rozlíšenie 4K, ale naozaj potrebujeme také vysoké rozlíšenie?

Áno, ale len ak hovoríme o monitoroch pre konzoly Xbox One X, Xbox radu X a monitoroch pre PS4 Pro a PS5. Prečo? Uvedené konzoly sú navrhnuté tak, aby podporovali vyššie rozlíšenie, takže monitor s rozlíšením 4K UHD bude nástrojom na to, aby sa naplno prezentoval ich vizuálny potenciál.

Na druhej strane, ak hľadáte monitor pre Xbox One, Xbox Series S alebo monitor pre PS4, rozlíšenie 4K nepotrebujete, pretože s uvedenými modelmi konzol bude aj tak nevyužité. Vtedy je lepšie zvoliť lacnejšiu a plne postačujúcu možnosť, ktorou je rozlíšenie Quad HD 1440p. Pod rozlíšenie Full HD 1080p by sme však ísť nemali, pretože to sa považuje za minimum pre herné monitory.

HDMI 2.0 vs. HDMI 2.1

Pri výbere monitora ku konzole sa môžeme stretnúť aj s výberom konektora HDMI, cez ktorý sa budú prenášať informácie medzi konzolou a monitorom. Štandardným konektorom je HDMI 2.0, ktorý umožňuje prenos signálu v rozlíšení 4K a 60 snímok za sekundu so statickým HDR. V poslednom čase sa však na trhu čoraz častejšie objavujú nové konektory - HDMI 2.1 - s rozlíšením 4K a 120 fps alebo 8K a 60 fps s dynamickým HDR.

Opäť sa však vynára otázka, či naozaj potrebujeme konektor s takými prehnanými parametrami? Odborníci tvrdia, že hráčom, ktorí neplánujú profesionálne hrať hry pre viacerých hráčov, postačí pripojenie HDMI 2.0. Okrem toho väčšina hier ešte nemá potenciál, ktorý by sa dal rozbaliť pomocou HDMI 2.1. Napriek tomu, ak si chceme kúpiť monitor ku konzole, ktorý nám dlho vydrží a nie je technologicky výrazne menej vyspelý ako novo predstavené zariadenia, môžeme sa nechať zlákať na kúpu monitora s HDMI 2.1.

Monitor pre konzolu - HDR a synchronizácia

Pri výbere monitora pre konzolu PS4 Pro, Xbox One alebo akúkoľvek inú konzolu je nevyhnutné zabezpečiť, aby dokázal zobrazovať obsah HDR. Je to dôležité, pretože konzoly zvyčajne ponúkajú dobrú podporu HDR. Na druhej strane sa nemusíme obávať, ak model, na ktorý sa pozeráme, postráda synchronizačné technológie, ako je FreeSync alebo G-Sync. Hodnoty fps na konzolách sú fixné, takže tieto technológie nebudú mať vplyv na kvalitu hry.

Ak to zhrnieme, pri hľadaní monitora pre PS 5 alebo Xbox One je potrebné venovať pozornosť predovšetkým parametru Input Lag a parametru obnovovacej frekvencie. Druhým hľadiskom je typ, veľkosť a formát matice monitora, ako aj jeho prispôsobenie na zobrazovanie obsahu HDR. Okrem toho, ak kupujete monitor pre Xbox One X, Xbox Series X alebo monitor pre PS4 Pro alebo PS5, bolo by vhodné, aby poskytoval rozlíšenie 4K. Typ konektora HDMI je naďalej potrebné posudzovať individuálne. Majte na pamäti, že monitor pre konzolu je zariadenie, ktoré vám bude slúžiť roky, preto sa oplatí urobiť dobrý výber, ktorý si užijete počas každej hry.

Share this post

Zobacz więcej wpisów